Infertility and Chronic Prostatitis

Abstract
Summary: Long term treatment of chronic prostatitis with antimicrobials and their influence on semen quality and infertility were studied in 30 men with mean age of 36.7 ± 6 years. The infection was symptomatic only in 50% of the patients with abnormal prostatic physical findings in 66.7%. Cardinal findings in the spermatogram were leukocytosis in 100% and oligoasthenozoospermia in 66.5% of the patients. E. coli and Staphylococci presented the most commonly isolated bacteria in prostatic secretion cultures. Various treatment schedules, including mostly co-trimoxazole, doxycycline and erythromycin, were given alternatively for 6–8 months. Symptoms were cured or improved in 79.7%, with elimination or improvement of abnormal physical findings in 85%, while the isolated pathogens were eradicated in all. Spermatograms were normalized or improved in 70% of the patients, while among them 9 impregnated their wives and in 2 of them twice. It is concluded that male infertility in the presence of semen leukocytosis and oligoasthenozoo-spermia should be investigated for underlying chronic prostatitis, while whenever proved, long term treatment with the proper antimicrobials not only cures or improves chronic prostatitis, but subsequently cures or improves male infertility. Zusammenfassung: Infertilität und chronische Prostatitis Bei 30 Männern mit einem Durchschnittsalter von 36,7 Jahren wurde eine Langzeitbehandlung der chronischen Prostatitis mit antimikrobiellen Substanzen und deren Einfluß auf die Samenqualität und die Infertilität untersucht. Lediglich in 50% ergab sich der Nachweis einer Infektion mit 66,7% abnormalen, physikalischen Befunden an der Prostata. Als Hauptsymptome zeigten sich im Spermiogramm eine Leukocytose (100%) und eine Oligoasthenozoospermie (66,5%). Am häufigsten konnten E. coli und Staphylokokken nachgewiesen werden. Es wurden verschiedene Behandlungspläne durchgeführt einschließlich der Gabe con Co-Trimoxazol, Doxycyclin und Erythromycin, die alternati über 6–8 Monate verabfolgt wurden. Eine Besserung oder Heilung der Symptome gelang in 79,7%; eine Eliminierung oder Besserung der abnormalen physikalischen Befunde fand in 85% statt, während die isolierten Keime in jedem Fall ausgeschaltet werden konnten. Eine Besserung oder Normalisierung des Spermiogramms war in 70% der Fälle möglich; 9 mal kam es zur Schwangerschaft und in zwei hiervon zweimal. Es wird die Schlußfolgerung gezogen, daß bei Nachweis von Leukocyten und Oligoasthenozoospermie in einem Falle von Infertilität stets eine genaue Prostata-Diagnostik durchgeführt werden sollte; denn die Langzeitbehandlung der chronischen Prostatitis beseitigt nicht nur diese Erkrankung, sie führt auch zu einer Besserung der Infertilität des Mannes.