Der Einfluß der Nachbehandlung auf die Wundheilung nach endonasaler Nasennebenhöhlenoperation*

Abstract
Hintergrund: Bisher gibt es keinen allgemein akzeptierten Standard für die Nachbehandlung nach endonasaler Nasennebenhöhlenoperation. Methode: In einer prospektiven Studie haben wir den Einfluß verschiedener Nachbehandlungsmodalitäten (unbeeinflußte Wundheilung, Langzeittamponade mit Gummifingerlingen, topische Budesonidtherapie) auf den Wundheilungsvorgang nach 23 Nasennebenhöhlenoperationen wegen einer chronisch polypösen Sinusitis mit Hilfe computergestützten Morphens und Erstellung von Zeitrafferfilmen untersucht. Ergebnisse: Der Wundheilungsverlauf nach einer kompletten endonasalen Pansinusoperation ist individuell sehr unterschiedlich, was Stärke und Dauer der Schleimhautreaktion betrifft. In den ersten 7-12 Tagen bedekken Blutkrusten das Operationsgebiet. Granulationen sind meist für 2-4 Wochen sichtbar. Die ödematöse Schwellung erreicht ihr Maximum in der 3.-5. Woche und bildet sich ab der 7.-12. Woche zurück. Ab der 12.-18. Woche zeigt sich ein makroskopisch reizloser Zustand. Subepitheliale Veränderungen halten mindestens bis zum 6. Monat an. Schlußfolgerungen: Ausmaß der postoperativen Granulationen und ödematösen Schwellungen können durch folgende Maßnahmen reduziert werden: Minimierung des chirurgischen Traumas, Anwendung eines nicht adhärenten Okklusivverbandes, topische Kortikoidtherapie. Narbenbedingte Stenosierungen insbesondere des Stirnhöhleneinganges konnten nicht sicher verhindert werden. Background: There is no standard for postoperative care after paranasal sinus surgery. Methods: In a prospective study we evaluated the influence of modifications of postoperative care on wound healing after paranasal sinus surgery. We used a new method of documenting the natural dynamics of wound healing after endonasal paranasal sinus surgery that combines morphing and time-lapse video. Computer-assisted morphing means transformation of one shape into another by means of two-dimensional interpolation. The computer reconstructs the changes between the single frames taken by videoendoscopy at each examination by morphing. Editing all single frames from videoendoscopy and from morphing together resulted in a 60-second video showing wound healing over a period of six months. We documented wound healing after 23 Operations. Twelve patients with chronic polypoid sinusitis of similar extent were documented in a similar manner. Minimal postoperative care consisted of packing the operative cavity with rubber fingers for three days and irrigation with Ems brine. The effect of long-term packing and topical application of budesonide were studied. Analysis consisted of evaluating the time-lapse videos and final flexible endoscopy of the sinuses. Results: Wound healing after complete endonasal sinus surgery varies greatly. In the first 7-12 days blood crusts covered the whole wound. Granulation was visible for 2-4 weeks. The increasingly edematous swelling reached ist maximum in the 3rd-5th week and decreased in 7th-12th week. A macroscopically normal mucosa was observed from the 12 th-18 th week. Subepithelial changes occured for longer than 6 months. Conclusions: The following measures are recommended for decreasing postoperative granulations, edema and swelling: minimizing the surgical trauma, long-term packing with a occlusive, nonadherent material (rubber finger packing), topical steroids (Budesonide). Stenosis of paranasal sinuses due to excessive scarring could not be prevented (especially in the frontal sinus).