Multiplate®Whole Blood Impedance Point of Care Aggregometry: Preliminary Reference Values in Healthy Infants, Children and Adolescents

Abstract
Background: The aim of the present study was to evaluate paediatric reference values for platelet function using a point-of-care whole blood impedance aggregometry. Methods, Results & Conclusion: In 265 healthy infants and children aged ≤18 years aggregation was assessed on the Multiplate analyzer (Dynabyte®, Munich, Germany), using arachidonic acid (ASPI: 0.5 mM), TRAP-6 (TRAP: 32 uM), collagen (3.2 ug), ADP (6.5 uM) and Ristocetin (Risto: 0.77 mg/ml) in isotonic saline prediluted (0.3 ml) hirudin-anticoagulated (25 ug/ml) whole blood (1.3 or 5 ml tubes). Aggregation was continuously recorded over five minutes. The increase of impedance due to the attachment of platelets to the electrodes was detected and transformed separately to arbitrary aggregation units (AU) plotted against time. Aggregation measured was quantified as area under the curve (AUC) of arbitrary units [AU *min]. Median [95%confidence interval] values and cut-off values (≤5th and 10th age-dependent percentiles were shown. Following logarithmic transformation of baseline data variance analysis showed significant differences between age groups for induced aggregation with ASPI (pHintergrund: Ziel der vorliegenden Arbeit war es, pädiatrische Referenzwerte für die Vollblutimpedanzaggregometrie mittels Multiplate® zu erstellen. Methoden, Ergebnisse und Schlussfolgerung: Bei 265 gesunden Kindern (≤18 Jahre) wurde die Thrombozytenaggregation mittels Multiplate Analyzer (Dynabyte®, München) mit den folgenden Reagenzien gemessen: Arachidonsäure (ASPI: 0,5 mM), TRAP-6 (TRAP: 32 uM), Kollagen (3,2 ug), ADP (6,5 uM) und Ristocetin (Risto: 0,77 mg/ml). Die Probenentnahmeröhrchen (1,3 oder 5 ml) für Vollblut waren mit Hirudin (25 ug/ml) zur Antikoagulation beschichtet. Die Phasen der Aggregation wurden kontinuierlich über einen Zeitraum von 5 min dokumentiert. Der durch die Anheftung der Plättchen an die Elektroden bedingte Anstieg des Widerstandes wurde in Einheiten (AU) pro Zeit umgewandelt. Die gemessene Aggregation wurde als Fläche unter der Kurve als AU pro Minute (Au/*min) quantifiziert. Median (95% Vertrauensbereich) und Schwellenwerte (≤5th und 10th altersabhängige Perzentile) wurden dargestellt. Nach logarithmischer Transformation der Daten konnte in der Varianzanalyse ein signifikanter Unterschied der induzierten Aggregation mit ASPI (p< 0,001) und TRAP (p= 0,002), nachgewiesen werden. Im Vergleich zu älteren Kindern hatten Kinder<12 Monate niedrigere Werte. Eine Geschlechtsabhängigkeit konnten wir nicht finden.