Simulation-Based Neonatal and Infant Resuscitation Teaching: A Systematic Review of Randomized Controlled Trials

Abstract
Background: Current resuscitation guidelines recommend the use of simulation-based medical education (SBME) as an instructional methodology to improve patient safety and health. We sought to investigate the evidence-base for the effectiveness of SBME for neonatal and pediatric resuscitation training. Method: Therefore, we conducted a systematic literature research of electronic databases (PubMed, EMBASE, Clinical Trials). Results: 13 randomized controlled trials with a total of 832 participants were identified. However, due to distinct differences in research objectives and varying outcome assessment a meta-analysis of studies could not be conducted. Eligible trials showed that SBME can enhance trainees’ cognitive, technical, and behavioral skills as well as self-confidence. Discussion/Conclusion:Skills acquired in the simulated environment can be integrated in clinical practice, and SBME might also lead to improved patient safety and health. Further research on SBME – especially investigating patient outcomes – is urgently required in order to strengthen these results and to establish a sound evidence-base for the effectiveness of SMBE for neonatal and infant resuscitation training. Hintergrund: Aktuelle Reanimationsrichtlinien empfehlen die Nutzung von simulationsbasierter Ausbildung zur Verbesserung von Patientensicherheit und -gesundheit. Wir untersuchten die Evidenz für die Effektivität simulationsbasierter Ausbildung in der Neugeborenen- und Kinderreanimation. Methode: Wir führten eine systematische Literaturanalyse in elektronischen Datenbanken (PubMed, EMBASE, Clinical Trials) durch. Ergebnisse: 13 randomisierte kontrollierte Studien mit einer Gesamtteilnehmerzahl von 832 wurden gefunden. Aufgrund ausgeprägter Unterschiede bei Fragestellungen und Auswertemodalitäten konnte keine Meta-Analyse der Studien durchgeführt werden. Die Studien zeigten, dass simulationsbasierte Ausbildung kognitive, technische und verhaltensbezogene Fertigkeiten ebenso wie Selbstbewusstsein der Trainingsteilnehmer positiv beeinflussen kann. Diskussion/Schlussfolgerung: In einem simulierten Umfeld erworbene Fertigkeiten können in die klinische Tätigkeit umgesetzt werden, und simulationsbasierte Ausbildung kann darüber hinaus zu verbesserter Patientensicherheit und -gesundheit führen. Weitere Untersuchungen zu simulationsbasierter Ausbildung – insbesondere in Bezug auf das Patienten-Outcome – sind dringend erforderlich, um diese Ergebnisse zu untermauern und eine solide Evidenz für die Effektivität in Zusammenhang mit Neugeborenen- und Kinderreanimation zu etablieren.