Delayed Postoperative Hyponatremia Followed by Acute Renal Failure in a Patient with an ACTH-secreting Microadenoma of the Pituitary

Abstract
The selective transsphenoidal adenomectomy of an ACTH-secreting microadenoma was followed by clinically symptomatic delayed hyponatremia in an otherwise healthy patient. During mild fluid restriction for the treatment of the hyponatremia, acute renal failure occurred. The renal failure was resolved by treatment with furosemide. Fluid restriction is considered a standard therapeutic approach for the treatment of this probably SIADH-induced hyponatremia. Until now, acute renal failure has not been reported under these circumstances. This unique case demonstrates the need of close monitoring of patients with delayed hyponatremia following pituitary surgery. Nach der selektiven transsphenoidalen Adenomektomie eines ACTH-sezernierenden Mikroadenoms der Hypophyse trat bei einer ansonsten gesunden Patientin eine klinisch manifeste späte Hyponatriämie auf. Während der zur Behandlung der Hyponatriämie eingeleiteten milden Flüssigkeitszufuhrbeschränkung kam es zum akuten Nierenversagen. Das Nierenversagen wurde mit Furosemid erfolgreich behandelt. Die Flüssigkeitseinfuhrbeschränkung ist eine Standardtherapie dieser aller Wahrscheinlichkeit nach SIADH-bedingten Hyponatriämie. Ein akutes Nierenversagen ist unter diesen Bedingungen noch nicht beschrieben worden. Dieser Fall veranschaulicht die Notwendigkeit der engmaschigen Überwachung von Patienten mit später Hyponatriämie nach Operationen im Bereich der Hypophyse.