Comparison of 11C-choline-PET/CT and whole body-MRI for staging of prostate cancer

Abstract
Aim of this study was to compare the diagnostic accuracy of positron emission tomography and computed tomography with 11C-Choline (Cho-PET/CT) and whole body magnetic resonance imaging (WB-MRI) for diagnostic work-up of prostate cancer. Patients, methods: We evaluated retrospectively 42 patients with untreated prostate cancer (n = 17), or increasing levels of prostate-specific antigen (PSA) after curative therapy (n = 25) who had been investigated by both Cho-PET/CT and WB-MRI. MRI, CT, and PET images were separately analyzed by experienced radiologists or nuclear medicine experts, followed by consensus reading. Validation was established by histology, follow-up, or consensus reading. Results: 88/103 detected lesions were considered as malignant: 44 bone metastases, 22 local tumor, 15 lymph node metastases, 3 lung, and 3 brain metastases. One further lesion was located in the adrenal gland, which was a second tumor. Overall sensitivity, specificity and accuracy for Cho-PET/CT were 96.6%, 76.5%, and 93.3%, resp., and for WB-MRI 78.4%, 94.1%, and 81.0%, resp. 3 vertebral metastases had initially been missed by Cho-PET/CT and were found retrospectively. MRI identified 2 bone metastases and 1 lymph node metastasis after being informed about the results of Cho-PET/CT. Conclusions: Cho-PET/CT and WB-MRI both presented high accuracy in the detection of bone and lymph node metastases. The strength of MRI is excellent image quality providing detailed anatomical information whereas the advantage of Cho-PET/CT is high image contrast of pathological foci. Ziel dieser Studie war der Vergleich der diagnostischen Genauigkeit der kombinierten Positronen-Emissions-Tomographie und Computertomographie mit 11C-Cholin (Cho- PET/CT) mit der der Ganzkörper-Magnetresonanz-Tomographie (WB-MRI) in der Diagnostik des Prostatakarzinoms. Patienten, Methoden: 42 Patienten mit unbehandeltem Prostatakarzinom (n = 17) oder mit PSA-Anstieg nach kurativ-intendierter Therapie (n = 25), die sowohl eine Cho-PET/CT als auch eine WB-MRI erhalten hatten, wurden retrospektiv ausgewertet. MRI, CT und PET Bilder wurden zunächst von erfahrenen Radiologen bzw. Nuklearmedizinern getrennt blind befundet, gefolgt von einer nicht-verblindeten Konsensusbefundung. Ergebnis: 88/103 gefundenen Herden wurden als maligne gewertet: 44 Knochenmetastasen, 22 lokale Tumoren, 15 Lymphknotenmetastasen, 3 Lungen- und drei Hirnmetastasen. Eine weitere maligne Läsion (Zweittumor) fand sich in einer Nebenniere. Gesamtsensitivität, -spezifität bzw. -genauigkeit für die Cho-PET/CT lag bei 96.6%, 76.5%, und 93.3%, für WB-MRI bei 78.4%, 94.1%, and 81.0%. 3 Wirbelkörpermetastasen wurden initial im Cho-PET/CT übersehen und retrospektiv detektiert. Im WB-MRI wurden 2 Knochenmetastasen und eine Lymphknotenmetastase erst retrospektiv (unter Kenntnis der Cho-PET/CT) detektiert. Schlussfolgerung: Cho-PET/CT und WB-MRI weisen beide eine hohe diagnostische Genauigkeit zum Nachweis von Knochen- und Lymphknotenmetastasen auf. Vorteil der WB-MRI ist eine exzellente Bildqualität mit hoher anatomischer Detailtreue. Vorteil der Cho-PET/CT ist der gute Bildkontrast zwischen pathologischen Speicherherden und Normalgewebe.