Successful treatment of refractory cerebral oedema in ecstasy/cocaine-induced fulminant hepatic failure using a new high-efficacy liver detoxification device (FPSA-Prometheus)

Abstract
Ecstasy-induced fulminant hepatic failure is associated with high mortality. If complicated by cerebral oedema, orthotopic liver transplantation is the only established treatment. We report a case of combined ecstasy/cocaine-induced fulminant hepatic failure presenting with severe rhabdomyolysis, myocardial infarction and multiorgan failure. Transplantation was declined by the transplant surgeons because of a history of intravenous drug abuse. As excessive hyperammonaemia (318 μmol/l) and refractory transtentorial herniation developed, treatment with a new liver detoxification device combining high-flux haemodialysis and adsorption (FPSA-Prometheus) was initiated. Within a few hours of treatment, ammonia levels normalised. Cerebral oedema was greatly reduced by day 4 and hepatic function gradually recovered. Following neurologic rehabilitation for ischaemic sequelae of herniation, the patient was discharged from hospital with only minimal deficits. In conclusion efficient extracorporeal detoxification may be an option for reversal of hyperammonaemia and refractory cerebral oedema in ecstasy/cocaine-induced acute liver failure. Das durch MDMA (Ecstasy) ausgelöste fulminante Leberversagen weist — insbesondere exzessive Mortalität auf. Die notfallmäßige Lebertransplantation ist die einzige etablierte Behandungsform. Wir berichten über einen jungen Patienten mit kombinierter Ecstasy/Kokain-Intoxikation mit akutem Leberversagen, Rhabdomyolyse, Septuminfarkt und Multiorganversagen. Die Lebertransplantation wurde aufgrund des rezenten intravenösen Drogenkonsums trotz Erfüllung der Transplantationskriterien abgelehnt. Infolge massiver Hyperammoniämie (318 μmol/l) und refraktärer zerebraler Herniation begannen wir eine kontinuierliche extrakorporale Behandlung mit dem FPSA-Prometheus System, welches adsorptive und dialytische Toxinentfernung kombiniert. Nach rascher Normalisierung des Ammoniakwertes kam es innerhalb von 4 Tagen zu Einsetzen von Leberregeneration und vollständiger Rückbildung des Hirnödems. Der Patient konnte das Krankenhaus nach Rehabilitation mit geringgradigen neurologischen Folgeerscheinungen verlassen. Effiziente extrakorporale Detoxifikation kann durch eine rasche Normalisierung von Hyperammoniämie und Hirnödem bei Ecstasy/Kokaininduziertem akutem Leberversagen eine therapeutische Option darstellen.