Santorini's Duct – An Insignificant Variant from Normal or an Important Overflow Valve?

Abstract
In a retrospective examination 250 consecutive pancreatograms obtained by ERGP were controlled on the existence of a D. Santorini. Starting from the genetic development of the pancreatic ducts the question is investigated whether a second open pancreatic duct is responsible for a better drainage of the pancreas. Thus this duct may prevent hyperamylasemia and hyperlipasemia following ERCP. From an etiological point of view the elevation of these pancreatic enzymes is insufficiently understandable. If a D. Santorini is detectable the results demonstrate a reduction of the increased pancreatic enzymes in a statistically significant manner. A valve mechanism of the D. pancreaticus minor with volume or pressure reduction is postulated. In einer retrospektiven Studie wurden 250 konsekutive, über die ERCP gewonnene Pankreatogramme auf die Existenz eines D. Santorini durchgesehen. Ausgehend von der entwicklungsgeschichtlichen Entstehung der Pankreasgänge wird die Frage untersucht, ob ein zweiter, durchgängiger Pankreasgang Aufgaben im Sinne einer Verbesserung der Drainagesituation im Pankreas erfüllt und auf diesem Wege die ätiologisch unklaren Hyperamylasämien und Hyperlipasämien verhindert. Die Ergebnisse zeigen eine signifikant seltener vorkommende Aktivitätssteigerung der Pankreasfermente bei nachweisbarem D. Santorini. Diskutiert wird ein Ventilmechanismus des D. pancreaticus minor mit Volumenentlastung oder Druckreduktion.