Myocardial Protective Effects of Lidoflazine During Ischemia and Reperfusion

Abstract
The myocardial protective effect of intravenous (i. v.) lidoflazine with potassium cardioplegia and hypothermia (28 °C) was investigated in 21 greyhounds. Animals were injected a single dose of cardioplegia (30 ml/kg body weight) and subjected to 120 minutes of ischaemia and 60 minutes of reperfusion. Ten dogs served as controls (Group C and 11 dogs received i.v. lidoflazine (1.25 mg/kg b.w) (Group L). Myocardial drill biopsies for the adenosine triphosphate (ATP) and the creatine phosphate (CP) levels were obtained. Hemodynamic measurements were made at intervals. In Group C. no dog could be weaned from bypass, whereas all 11 dogs in Group L came off bypass and maintained their circulation for 15 minutes. After a 120 minute ischemic period, the ATP and CP contents diminished significantly in both groups. Following reperfusion, the ATP level was 28% of the control level in Group C (p< 0.005) and 38% in Group L (p < 0.01). The CP levels showed an overshoot in both groups. There was no significant difference between the groups. In Group L animals, cardiac output (CO) and mean aortic pressure (MAP) were significantly reduced after bypass; from 5 ± l/min to3.2. ± 1. from 156 ± 26mmHg to 82 ± 11 mmHg respectively (p < 0,005). Left ventricular minute work (LVMW) also deteriorated markedly from 9.7 ± 2 kg-m to 3.2 ± 1 (p < 0.005). The use of lidoflazine achieved considerable protection in terms of surrvival, but did not prevent the severe loss of high-energy phosphates in this experimental model. Es wird über 21 Experimonle an Windhunden mit einem durchschnittlichen Gewicht von 28.5 kg berichtet. Zehn Hunde dienten als Konlrollgruppe (Gruppe C) und elf (Gruppe L.) erhielten l,25 mg/kg Körpergewicht des Kalziumantagonisten Lidoflazin. Nach Narkoseeinleitung wurde via rechtsseitiger Thorakotomiedas Herz freigelegt und Druckkatheter in linken Ventrikel und Aorta sowie ein Swan-Ganz-Katheter in die Pulmonalarterie plaziert. Nach Installierung des extrakorporalen Kreislaufs wurden Biopsien aus dem linken Ventrikel entnommen und dann der kardioplegische Herzstillstand mittels der St. Thomas-Lösung eingeleitel. Nach 120 min Ischämie und nach weiteren 60 min Reperfusion wurden wiederum Myokardbiopsien entnommen. in denen ATP und Kreatinphosphat bestimmt wurden. Von den Kontrolltieren konnto keines vom kardiopul-monalen Bypass abkommen, von der Untersuchungsgruppe L alle. Nach 120 min Ischämie fiel der ATP-Gehalt in beiden Gruppen stark ab, in Gruppe C auf 28% und in Gruppe L auf 38%. Die überlebenden Tiere der Gruppe L. zeigten nach der extrakorporalen Zirkulation eine erhebliche Reduzierung des HZVund des Aortenmitteldruckes. Aus den Experimenten entnchmen die Autoren. daß Lidoflazin zwar ein Überleben ermöglicht, aber den erheblichen Verlust der energiereichen Phosphate nicht verhüten kann.