Katarakt bei Uveitis
- 8 May 2018
- journal article
- research article
- Published by Georg Thieme Verlag KG in Klinische Monatsblätter für Augenheilkunde
- Vol. 235 (05), 568-575
- https://doi.org/10.1055/a-0586-3974
Abstract
Eine häufige Komplikation bei Uveitis ist die Katarakt, deren Management anspruchsvoll sein kann. Die Operationsplanung setzt eine Kenntnis von Ursache (z. B. infektiös versus nichtinfektiös) und Verlauf der Uveitis voraus, einschließlich aller intraokularen Komorbiditäten (z. B. Makulaödem). Die präoperative Patientenselektion ist bei Uveitispatienten zum Erzielen guter Operationsergebnisse bei Uveitis besonders bedeutsam. Mit steroidsparenden krankheitsmodifizierenden antirheumatischen Medikamenten (DMARDs) kann die Rate postoperativer Komplikationen reduziert und das Visusergebnis verbessert werden. Vor der Operation muss eine stabile Entzündungskontrolle erzielt werden. Die Operation sollte minimalinvasiv erfolgen. Eine IOL-Implantation sollte nicht bei Patienten mit unvorhersehbarem Entzündungsverlauf erfolgen. Durch die Verwendung von intraokularen Kortikosteroiden (z. B. Dexamethason-Azetonid-Implantat, Triamcinolon-Azetonid) kann die Komplikationsrate reduziert werden. Postoperativ sollte die entzündungshemmende Medikation intensiviert und diese bis zu 3 Monate lang fortgesetzt werden. Bei sorgsamer Patientenauswahl, Planung und Durchführung der Kataraktoperation sowie postoperativer Nachsorge können bei Uveitispatienten zufriedenstellende anatomische und visuelle Operationsergebnisse erzielt werden. Cataracts are a frequent complication of uveitis, and their management can be challenging. Operation planning requires knowledge of the cause (e.g., infectious versus noninfectious) and course of uveitis, including any intraocular comorbidities (e.g., macular edema). Preoperative patient selection is particularly important in uveitis patients to achieve good surgical results. Steroid-sparing disease-modifying antirheumatic drugs (DMARDs) can reduce the rate of postoperative complications and can improve visual acuity. Before the operation, a stable inactivity of intraocular inflammation must be achieved. The surgical approach should be minimally invasive. Intraocular lens implantation should only be performed under stable inflammatory control. By using intraocular corticosteroids (e.g., dexamethasone acetonide implant, triamcinolone acetonide) the complication rate can be reduced. Postoperatively, the additional anti-inflammatory medication should be intensified and continued for up to 3 months. With careful patient selection, planning and execution of cataract surgery and postoperative care, satisfactory anatomical and functional outcomes can be achieved in uveitis patients.Keywords
This publication has 45 references indexed in Scilit:
- Intraocular Pressure Effects of Common Topical Steroids for Post-Cataract Inflammation: Are They All the Same?Ophthalmology and Therapy, 2013
- Intravenous ‘pulse’ methylprednisolone for the treatment of inflammatory cystoid macular oedemaBritish Journal of Ophthalmology, 2012
- EFFICACY AND SAFETY OF INTRAVITREAL BEVACIZUMAB COMPARED WITH INTRAVITREAL AND POSTERIOR SUB-TENON TRIAMCINOLONE ACETONIDE FOR TREATMENT OF UVEITIC CYSTOID MACULAR EDEMARetina, 2011
- Risk of Cataract Development among Children with Juvenile Idiopathic Arthritis-Related Uveitis Treated with Topical CorticosteroidsOphthalmology, 2010
- Intravitreal Bevacizumab Versus Triamcinolone Acetonide for Refractory Uveitic Cystoid Macular Edema: A Randomized Pilot StudyJournal of Ocular Pharmacology and Therapeutics, 2010
- Incidence of Cystoid Macular Edema after Cataract Surgery in Patients with and without Uveitis Using Optical Coherence TomographyAmerican Journal of Ophthalmology, 2009
- Prevalence and complications of uveitis in juvenile idiopathic arthritis in a population-based nation-wide study in Germany: suggested modification of the current screening guidelinesRheumatology, 2007
- Intraocular Lens Implantation in Patients with Juvenile Idiopathic Arthritis-Associated UveitisOphthalmic Research, 2006
- Safety and Efficacy of Intravitreal Triamcinolone Acetonide for Uveitic Macular EdemaOcular Immunology and Inflammation, 2005
- Long-term results of cataract extraction with intraocular lens implantation in patients with uveitisEye, 2004